cirkusz2Helyzetkép, avagy bizalmatlanság az üzletben

A minap egy kisvállalkozás operatív vezetőjével a szervezeti folyamatokról beszélgetve feltűnt, hogy milyen sok kézen fut át a legtöbb egyszerű feladat. Miután valaki aláírta, a kolléga ellenőrzi, a másik átnézi… Majd azt is elmondta, hogy az üzletükben az a szabály, hogy a legértékesebb árukat csak az ügyvezető adhatja el, ha ő nincs a boltban, a vevőnek meg kell várnia.

A tulajdonos-ügyvezető mestere a szakterületének és bizony úgy gondolja, ő – és csak ő – ért igazán az értékes, külföldi árukhoz, a bolti eladók tudásában, jószándékában nem nagyon hisz.  És igen, nem egyszer előfordult már, hogy a vevők nem várták meg a főnök urat, otthagyva a boltban akár milliós értékben is terméket.  És igen, az is megesik, hogy az eladók ettől rosszkedvűek lesznek, motivációjukat veszítik.

Ebben a konkrét történetben forintosítva is meg lehetne állapítani, mennyibe kerül a cég számára a bizalmatlanság, mert bizony annak költsége, ára van.

De igaz ez minden szervezetre és igaz persze a magánéletbeli kapcsolatokra is. Ha alacsony a bizalmi szint, plusz köröket kell futni saját magunk vagy az üzlet biztonsága érdekében.

Sokszor, miközben ezeket a köröket futjuk, nem is jut eszünkbe, hogy ezeket az energiákat a kapcsolat erősítésére, a bizalmi szint növelésére is használhatnánk.

Mi az ára a bizalom hiányának?

Pénzbe kerül a cégnek pl. a bizalmatlanságból fakadó

  • rossz munkahelyi légkör, „háborús” hangulat: pl. nyílt, destruktív konfliktusok, sértődések, peres útra terelt ügyek,
  • túlzott ellenőrzés, a munkafolyamat minden pillanatáról való beszámoltatás, ami a vezetők értékes idejéből vesz el perceket, órákat,
  • az ellenőrzési funkció többszörös megtestesülése a szervezetben. Több ellenőrző szerep, több kifizetett munkabér,
  • büntetésre, számonkérésre, „rajtakapásra” épülő folyamatok, amelyek az alkotómunkától veszik el az időt,
  • többszörösen dokumentált megállapodások, akár elektronikusan (munkaidő), akár kinyomtatva.

De a leírtakon túl is találhatunk még számtalan példát a bizalmatlanság miatt felmerülő költségekre.

 

Mit lehet tenni?

A bizalmat kialakítani, vagy visszaszerezni nem egy pillanat műve.

Segít, ha megpróbálunk másként gondolkodni az adott helyzetről, partnerről. A gondolkodásmódunk, hozzáállásunk megváltoztatása egy folyamat, amely apró lépésekből áll össze. Az empátia nagy szerepet játszik ebben a folyamatban.

A lépések jelenthetnek apró viselkedés-változásokat is.  Például ahelyett, hogy ráripakodnánk a másikra egy vita során, megkérdezzük, az ő szemszögéből hogy néz ki ugyanaz a helyzet. Vagy, annak ellenére, hogy számos fantasztikus ötletünk van, mégis  hagyjuk, hogy a másik a saját módszereivel oldjon meg egy problémát, eggyel kevesebbszer kérdezünk rá a feladat készenléti fokára, mint ahogy az nekünk jól esne….

Ilyen és ehhez hasonló kis lépések révén tud lassanként megtelni a bizalom perselyünk.

És persze lehet ennél nagyobb lépésekben is haladni.

Folytatás hamarosan…

Puskár Ildikó – HDTeam

Demo Description


HDTeam ajánlatkérés

[Kérjük minél több információt adj meg a pontos ajánlat érdekében!]

This will close in 0 seconds

Share This